Kudowa Zdroj, Gory stolowe

Tento víkend byl pracovně - odpočinkový. Původní plán byl odjet v pátek odpoledne, přespat v Praze, kde jsem měl pracovní sobotu, odpoledne se pak přesunout do Polska - Kudowa Zdroj, kde je aquapark se slanou vodou. V neděli se pak přesunout do oblasti NP Gory stolowe - Velká Hejšovina, ale...

Odjet jsem v pátek stihli, nicméně objížďka za Šternberkem a auta na cestách způsobily změnu plánu. Cestu ukončíme na Rozkoši. Já si v sobotu odskočím do Prahy na jednání a po návratu odpoledne zajedeme do aquaparku a pak dále již dle původního plánu...

... a jak vymysleli, tak udělali... do kempu jsme přijeli v 19.15 v poklidu jsme rozbili tábor, telefonicky se spojili s majitelem a šli na jedno pivečko...Ráno jsem odjel do Prahy, zatímco větší část osádky si užívala odpočinku a pěkného počasí. Po odpoledním návratu jsme odjeli do Kudowy Zdroje - Czermna, kde se nachází údajně třetí největší kostnice v Evropě. Je zde snad  30 000 kosterních pozůstatků ( https://www.kudowa.pl/pl/atrakcje/kaplica-czaszek ). Kaple je v blízkosti kostela sv. Bartoloměje ( bohužel byl zavřený ). Samotná prohlídka kostnice trvá asi 15 minut a je s průvodcem. Shodli jsme se, že u Kutné Hory je kostnice podstatně pěknější. Na hřbitově lze najít náhrobky s českými, německými a polskými jmény. Zajímavostí je pientní kříž s urnou, která obsahuje popel polských důstojníků povražděných v Katyni.  Pak už jsme se přesunulli do malého aquaparku přímo v lázeňském městečku ( https://www.basen.eurograf.pl/index.php ). Zvláštností je slaná voda. Uvnitř je plavecký bazén, dvě vířivky, malý tobogán, pár chrličů, divoká řeka a bazén pro děti. V době naší návštěvy bylo téměř prázdno. Něco málo přes hodinu nám stačilo a začali jsme se přesouvat zpět ke karavanu. Po cestě jsme se ještě zastavili na polskou specialitu - Zapekanki ( zapečená bageta s hřibovou smaženicí a sýrem ). Večer pak následovala krátká návštěva nedalekého zařízení Tropikana ( několik druhů piva, výběr mixovaných nápojů, výběr jídla. Ceny velmi příjemné, obsluha milá a vlídná, posezení zajímavé.) Večer jsme ještě koukali chvíli na film, následoval procházka se psy a pak hurá do postelí.

Neděle nás probudila slunečným ránem a teplem. Sbalili jsme karavan a vyrazili do NP Gory stolowe. Naplánovali jsme si návštěvu dvou lokalit - Bludné skály a Velkou Hejšovinu ( https://www.pngs.com.pl ). Jedná se o lokalitu druhohorních pískovcových stolových hor, která je obdobného charakteru jako Český ráj, Adršpašské skály, Ostaš a Broumovské stěny. Projížděli jsme cestou z Kudowy zdroje na Karlow, která nese příznačný název Silnice sta zatáček ( jak pravdivé ), která má poměrně velké stoupání. Do Bludných skal se odbočuje z Planiny YMCA ( +50° 27' 38.97", +16° 18' 33.91" ). Nachází se zde parkoviště s přístřeškem a vede odtud cesta ( placená ) na parkoviště u Bludných skal. V době naší návštěvy však probíhala oprava a cesta byla zavřená. Parkoviště není placené a je rovné ( určitě by se dalo využít na přenocování ). Nechali jsme zde karavan a pokračovali dále autem až do Karlowa, odkud se vychází na Velkou Hejšovinu. Zde je několik parkovišť, kde za poplatek 5 Zl, Vám pohlídají auto celý den. Pak už jen asi 1,5 km ke vstupu do samotných skal. Cesta je lemována stánky s oštiepky, medem, uzenými rybami...To bylo něco na nosy našich psů. Vstup do skal je jednosměrný a jasně označený. První část vede po schodech k chatě na horní plošině. Odtud je již prohlídka placená ( osoba cca 6 Zl ). Od chaty je nádherný rozhled po ostatních stolových horách a až do nedalekých Čech. Samotná prohlídka stojí určitě za to. Poetické názvy skal - Dědovo křeslo, Velbloud, Kačeny, Hlava opice, Peklo, Nebe, ....jsou opravdu trefné...Samotná prohlídka trvá cca 1,5 - 2 hodiny. Na jejím konci jsou dvě vyhlídky směrem na Jeseníky ( Králický sněžník ) , Karlow, Radkow,...Celá cesta je upravená, chodníky a schody udržované. Občas se prodíráme úzkými průrvami ( cca 70 cm širokými ). V Pekle se nad námi klenou 25 m stěny a kolem je voda, která nevysychá ani v nejparnějším létě. Ta ale způsobuje následné rozestupování stěn. Pokud je hodně sněhu, není prý nic zvláštního, jej tady objevit ještě v červenci. Při sestupu na dno, šel odsud takový chlad, že se dělala pára a zarosil se mi objektiv fotoaparátu. Okolní lesy hrály na slunci všemi barvami, což ještě umocnilo příjemný zážitek. Z vyhlídek pomalu scházíme do Karlowa. Zastavujeme se u jednoho stánku, kde neodoláváme teplému ugrilovanému uzenému oštiepku, který místní servírují s výbornou marmeládou ( brusinka, malina, jahoda ). Jedním slovem - fantastické. Pak již jen následoval přesun ke karavanu, pozdní oběd chvilka odpočinku a odjezd domů - cca 190 km, již známou cestou. Do přehrávače vkládám směs rockových balad a zbytek osádky usíná a to včetně obou fenek. Nedaleko Nysy jsme zastavili ještě na kafíčko a pak  přes Glucholazy a Zlaté Hory jsme dorazili večer domů. Pak už jen klasika - vybalit, uklidit a v pondělí do práce....

Shodli jsme se na tom, že Velká Hejšovina nabídne zajímavější pohled na pískovcové skály spojené se stolovými horami, než Čechům známější Adršpašské skály nebo Broumovské stěny. Je jiného charakteru - skály nejsou soustředěny na tak malém území jako naše skalní města a jsou rozmístěny ve více lokalitách. Určitě se zde budeme chtít vrátit a navštívit i další lokality.

Možná pár užitečných informací :

Na celou oblast je vhodné si vyčlenit minilálně 4 dny ( pro návštěvu dalších skalních měst ), popř. Vambeřic   kam chodívala na poutě Babička ze známého románu Boženy Němcové.

Kudowa Zdroj si jistě zaslouží delší návštěvu, protože se jedná o malebné lázeňské městečko.

Přespat s karavanem by bylo  možné na parkovišti před Aquaparkem, na polaně YMCA, případně přímo v Karlowu. Využít se dá i kemp v Náchodě nebo Rozkoš ( cca 20 km ).

Velká Hejšovina je častým cílem turistů, takže v létě zde budou pravděpodobně fronty na schodech a vyhlídkách, což  znamená nutnou časovou rezervu.

© 2013 Všechna práva vyhrazena.